Notice: Undefined offset: 4 in /home/mahbobtarin/public_html/showmahbob.php on line 26
رحیم صفوی


Notice: Undefined variable: width_tablighpx in /home/mahbobtarin/public_html/tablighat.php on line 12




سیاسی » مقامات امنیتی و دفاعی » تعداد بازدید: ٥٦٤٥٥٥
رحیم صفوی
امتیاز:

Notice: Undefined variable: counter in /home/mahbobtarin/public_html/showmahbob.php on line 271
  • سيد يحيى (رحيم) صفوى، فرزند سید عباس متولد 1331 مى‏باشد. نام جدش سيد ميرزا و زادگاهش روستاى همام از بخش باغ بهادران شهرستان لنجان از توابع استان اصفهان است.

    پدرش صاحب مزرعه‌ای بوده و تا زمانى كه در روستا زندگى مى‏كردند، شغل ايشان كشاورزى بود. كمبود آب زراعتى‏ و پیشنهادهای اقوام، باعث شد كه خانواده صفوی از روستا به شهر اصفهان مهاجرت كنند. مادرش، ملوك آغا رئيسى که به تربيت مذهبى فرزندانش بسیار اهمیت می‌داد در سال 1348 بر اثر بیماری سرطان درگذشت. وی در دوران اوج‌گیری انقلاب، در اصفهان بسیار فعال بود و در روزهای اول انقلاب به همراه علی صیاد شیرازی به ساماندهی انقلابیون اصفهان پرداخت.

  • -خانواده و بستگان

    مادر ایشان سه فرزند دختر و شش فرزند پسر به دنيا آورد و سه شهيد به اسلام و انقلاب هديه كرده است.

    فرزند اول خانم كتايون صفوى است كه پسر ايشان به نام عليرضا خسرويان دانشجوى سال سوم دانشگاه صنعتى اصفهان بود و در دوران دفاع مقدس، در منطقه‌ی عملياتى فاو در سال 1364 به شهادت رسيد.

    فرزند دوم خانواده، سيد مرتضى صفوى برادر بزرگ‌تر سید يحيي است؛ وى هم اكنون سرهنگ بازنشسته‏ ارتش مى‏باشد. فرزند سوم سید اکبر صفوى مى‏باشد و بعد از ايشان هم خواهر دیگرشان منیره سادات صفوى، مدير مدرسه‏اى در اصفهان است و بعد از اين خواهر، سيد يحيي به دنیا آمد. بعد از سيد يحيي فرزند ششم خانواده سید مهرداد (محسن) صفوى مى‏باشد كه فرمانده قرارگاه مهندسى صراط در دوران جنگ بود و در عملیات كربلاى 5، به درجه‏ى رفيع شهادت نائل گرديد.

    بعد از ايشان برادر دیگرش سید همایون صفوى مى‏باشد كه پاسداراست. فرزند دیگر خانواده سید سلمان صفوى است كه در لباس روحانيت مشغول خدمت می‌باشد. برادر دیگرش سيد مصطفى مى‏باشد و يك خواهر كوچك‏تر به نام محبوبه سادات - كه شهيد حجت‌الاسلام والمسلمين جلال افشار همسر او بود- هم‏ اکنون در بنياد شهيد انقلاب اسلامى مشغول خدمت‌گزاری به خانواده‏ى شهدا است.

  • -حضور در جنوب لبنان و جنگ با اسراييل

    بعد از اتمام دوره‏ آموزشى كه نزديك به يك ماه طول كشيد، آقاى حيدرى، سردار صفوی و آقای فضائلى را با ماشين به جنوب لبنان برد. بعد از رسیدن به لبنان به يكى از مقرهای فلسطينى‏ها واقع در شهر بيروت وارد شده و آقای حيدرى آن دو را به نيروهاى مستقر در قرارگاه معرفى می‌کند.

    بعد از بازدید از خطوط جبهه‏ى نيروهاى مسلمان لبنانى به طرف شهرهاى صور و صيدا حركت كرده و در جبهه‏اى به نام نبطيه مستقرشده‏ و به يك واحد فلسطينى از سازمان الفتح معرفى شدند.

    نيروهاى مبارز سازمان الفتح بر انجام آموزش‏ها و تاکتیک‌های نظامى و چريكى تأكيد بسيار داشتند، على‏الخصوص در جبهه‌ی ليتانى و نبطيه كه خط مقدم جبهه‏ى جنگ با اسراييلى‏ها بود.

    سردار و آقاى فضائلى در واحد خمپاره‌انداز 81 ميلى‏مترى همين جبهه‏ ليتانى خدمت مى‏كردند و شب‌ها نيز به مدت 3 ساعت در باران شديد و وضعيت خيلى سخت نگهبانى مى‏دادند.

  • -تشكيل كميته‏ ى دفاع شهرى در اصفهان

    در روز 23 بهمن با كمك مردم و جوانان انقلابى ساختمان مركزى ساواك اصفهان را به اشغال درآورند. با تصرف اين ساختمان و استقرار نيروها در آنجا اولين تشكيلات كميته‏ى دفاع شهرى به‏ وجود آمد.

    با سازمان‌دهی و تقسیم‌بندی نيروها از مراكز حساسى چون صدا و سيما، نيروگاه‏هاى برق، تصفيه‏خانه‏هاى آب شهرى و حتی با هماهنگى [شهيد] صياد شيرازى به علت نبودن سربازان در پادگان‏ها از زاغه‏هاى مهمات ارتش و ديگر مكان‏ها به دفاع و نگهبانى پرداختند.

    اعضاى اين كميته كه بعداً اعضاى شوراى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى اصفهان شدند، كليه‏ كارها، فعاليت‏ها و تشکیلات را سازمان‌دهی مى‏كردند. ازجمله‏ كارهايى كه اين كميته انجام داد، صدور كارت عضويت براى كليه‏ اعضايى بود كه از سوى شورا مورد تأييد قرار می‌گرفتند.

  • -تأسیس سپاه پاسداران

    يحيي رحیم صفوی از اولین روزهای انقلاب در کمیته دفاع شهری به عنوان فرمانده عمليات كميته نقش مهمی را ايفا كرد.

    با تأسیس سپاه پاسداران، به عنوان يكي از مؤسسین آن در مسئولیت‌های فرماندهي عمليات سپاه اصفهان و با شروع غائله كردستان به عنوان فرمانده عمليات سنندج و فرمانده سپاه كردستان به مقابله با ضد انقلاب پرداخت.

  • -آغاز جنگ تحمیلی

    با آغاز جنگ تحميلي و شروع عمليات در جنوب كشور، به عنوان معاونت عملياتی منطقه جنوب، سپس معاون عمليات كل سپاه، فرمانده نيروی زميني سپاه و جانشین فرماندهی كل سپاه انجام وظيفه كرد و در اواسط سال 76 از سوی فرمانده معظم كل قوا (مدظله‌العالی) به عنوان فرمانده كل سپاه منصوب شد.

  • -تألیفات

    کتب:

    وحدت جهان اسلام - چشم‌انداز آينده

    از جنوب لبنان تا جنوب ايران (خاطرات سردار سید رحيم صفوی)

    مقالات:

    نقش آمریکا در تحدید انقلاب اجتماعی-سیاسی مصر به اصلاحاتی فرمالیستی در نظام سیاسی ‏
    مقدمه‏اى بر جغرافياى نظامى (شامل 5 قسمت )
    ملاحظاتی بر بلند مرتبه سازی در تهران


توجه: از آنجا که درج مطالب در سایت "محبوبترین‌ها" برای همه کاربران آزاد می باشد، از همه کاربران محترم تقامندیم؛ در صورت مشاهده مطلبی خلاف واقع، غیرقانونی و یا منافی فرهنگ و اخلاق ایرانی و اسلامی در هر یک از پروفایل‌ها، از طریق بخش "تماس با ما" سایت مدیریت سایت را در جریان بگذارید.
 روابط عمومی سایت محبوبترین‌ها
Share


Notice: Undefined variable: width_tablighpx in /home/mahbobtarin/public_html/tablighat.php on line 12



صفحه اصلی | ارتباط با ما | درباره ما | خبرنامه | جستجو | نقشه سایت | RSS
محبوبترین‌های سیاسی | محبوبترین‌های ورزشی | محبوبترین‌های هنری | محبوبترین‌های اقتصادی | محبوبترین‌های دانش | محبوبترین‌های اندیشه | محبوبترین‌های فرهنگ و ادب | محبوبترین‌های ارتباطات | محبوبترین‌های تاریخ و جامعه | محبوبترین‌های بهداشت
Notice: Undefined variable: linktop1 in /home/mahbobtarin/public_html/bottom.php on line 28

رحیم صفوی

محبوبترین‌ها,مشاهیر ایران,بیوگرافی نخبگان,جدیدترین اخبار,محبوبترین‌چهره‌ها,محبوبترین‌های سیاسی,محبوبترین‌های ورزشی,محبوبترین‌های هنری,محبوبترین‌های اقتصادی,محبوبترین‌های پزشکی,محبوبترین‌های فرهنگی,محبوبترین‌های دین و اندیشه,محبوبترین‌های رسانه و ارتباطات,محبوبترین‌های علم و دانش,محبوبترین‌های تاریخ و جامعه,